Verder dan ecologisme: Maatschappelijk welzijn in ESG
In de wereld van vandaag zijn ESG‑beloften (milieu, maatschappij en governance) belangrijker dan ooit. Die beloften omvatten ook maatschappelijk welzijn en inclusie. Ze weerspiegelen een moderne kijk op maatschappelijke verantwoordelijkheid. Merken die ESG vooropplaatsen beschermen niet alleen het milieu, maar kunnen ook voordeel halen uit duurzaam bestuur, lagere kosten en het aantrekken van getalenteerde werknemers.
Consumentvoorkeuren: ESG en winst
Consumenten wereldwijd, en in het bijzonder in de regio Azië‑en de Stille Oceaan, hechten evenveel belang aan het ESG’‑aspect van merken als aan hun winstgevendheid. Uit de VisualGPS‑studie van Getty Images is gebleken dat 70% van de consumenten in Azië‑ en de Stille Oceaan de ESG‑inspanningen van een merk overwegen bij het nemen van aankoopbeslissingen. Voornamelijk in Japan en Zuidoost‑Azië ligt de nadruk op maatschappelijke verantwoordelijkheid van ondernemingen hoger dan het wereldwijd gemiddelde, waarmee het toenemende belang van de maatschappelijke bijdragen van een onderneming wordt onderstreept.
Het prioriteren van de balans tussen werk‑ en privé
Uit onze VisualGPS‑studie blijkt tevens dat de balans tussen werk‑ en privé, financiële zekerheid en stressvermindering topprioriteiten zijn voor mensen in Azië‑ en de Stille Oceaan. In Japan wordt in het bijzonder aandacht besteed aan fysieke gezondheid en tijd doorbrengen met geliefden, meer dan het wereldwijde gemiddelde. Uit deze culturele aanpak blijkt de behoefte aan privétijd en stress‑verlichtende activiteiten voor een goede balans tussen werk‑ en privé.
Welzijn op het werk
Mensen in Azië‑ en de Stille Oceaan prioriteren de gezondheid en het mentaal welzijn van werknemers. In Zuidoost‑Azië legt 94% van de mensen een verband tussen de balans tussen werk‑ en privé en mentale gezondheid. Er wordt gepleit voor betere ondersteuning voor mentaal welzijn op het werk. Ook in Australië en Nieuw‑Zeeland worden mentale gezondheidsinitiatieven op de werkplek sterk ondersteund. Japan is echter terughoudender om mentale gezondheid openlijk te bespreken. Velen werken er echter aan via persoonlijke activiteiten zoals koken en hobby’s. Hieruit blijkt een culturele voorkeur om in de privésfeer aan mentaal welzijn te werken.
Ondervertegenwoordiging van ESG‑beelden
Ondanks de nadruk op ESG, zijn beelden van zulke beloften ondervertegenwoordigd. Als we de meest populaire beelden voor merken in Azië‑ en de Stille Oceaan onder de loep nemen, maken beelden in het ESG‑‑thema minder dan 15% van de populaire beelden in de regio uit. Milieubeelden, zoals zonnepanelen en windturbines, zijn alomtegenwoordig, maar beelden van maatschappelijke bijdragen en werknemerswelzijn zijn schaars. Die kloof biedt ondernemingen de kans om op preciezere en efficiëntere wijze te communiceren rond hun ESG‑inspanningen.
Efficiënte visuele communicatie
Het is belangrijk dat ondernemingen hun ESG‑doelen afstemmen op de waarden van hun consumenten. Bij tegenstrijdigheden dreigen consumenten en werknemers hun keuzes te heroverwegen. Ondernemingen kunnen aan de hand van beelden hun maatschappelijke en milieu‑initiatieven in de kijker plaatsen en zo hun toewijding aan maatschappelijke verantwoordelijkheid en welzijn op de werkplek aantonen. Denk maar aan het illustreren van bijscholingsmogelijkheden, team‑buildingactiviteiten, het promoten van diversiteit, ondersteuning bij mentale gezondheidsproblemen en flexibele werkregelingen. Voor Japan kan met het gebruik van beelden waarop persoonlijke zelf‑zorgstrategieën worden geïllustreerd iets worden gedaan aan de culturele terughoudendheid om mentale gezondheid openlijk te bespreken. Zo wordt beter voldaan aan de consumentverwachtingen en gaat het merkimago erop vooruit.