Hoe neurodiversiteit eruitziet

TABLE OF CONTENTS

Het VisualGPS consumer research van Getty Images onthult dat 71% van de Amerikanen vinden dat mensen te snel worden gediagnotiseerd met afwijkingen op het gebied van leren en denken.

Dat is in zekere zin waar, maar niet op de manier die u denkt. Dankzij factoren als vooruitgang binnen medische onderzoeken,1 is het voor doktoren makkelijk geworden om te begrijpen en diagnotiseren hoe het spectrum van diversiteit eruitziet. Scherpere diagnoses hebben ervoor gezorgd dat meer volwassenen een diagnose en behandeling hebben gekregen voor aandoeningen waar mensen als sinds hun kindertijd aan hebben geleden en lang ongezien zijn gebleven.2

Research toont aan dat tussen de 50‑70 miljoen Amerikanen neurodivers zijn3, terwijl ieder van hen daar op een andere manier mee leeft van dag tot dag. Wordt deze groep op authentieke wijze gerepresenteerd?

Ook al is het nu een buzzword, Amerikanen willen dat neurodivergentie wordt gerepresenteerd

Neurodiversity is een nieuwe identiteit waar merken wellicht nog niet zoveel aandacht aan schenken, maar klanten willen dit thema graag gerepresenteerd zien. 78% van de Amerikanen geloven dat bedrijven actief steun moeten laten zien voor neurodivergente mensen in hun advertenties en marketing. 

Dit heeft financiële gevolgen—2 op de 3 Amerikanen zou hun best doen om producten te kopen van bedrijven of merken die hun steun uitspreken voor de neurodivergentegemeenschap. 7 op de 10 neurodivergente mensen zouden producten kopen van merken die hun gemeenschap steunen. 

Top view of a therapist and young disabled man in a sensory experimental modern room with blue neon light
1901425980, Iparraguirre Recio
Portrait of a non-binary autistic person. This model is actually autistic and ADHD.
1566062521, wagnerokasaki
A heterosexual couple sit in a stylish, comfortable bedroom. The woman shows her partner a page within the book she is reading. He listens to her talk about the book. Depicts a shared interest and a joint activity. Space for copy.
1391836794, Catherine Falls Commercial
Young businesswoman with Down Syndrome working with her colleague in an office, social inclusion and cooperation concept.
1798789824, boonchai wedmakawand
Woman with mental disability working with laptop and plotter in a warehouse
1885629932, Iparraguirre Recio

Ook al is er veel interesse, blijft de representatie van de neurodivergente gemeenschap laag

Ook al zijn merken geïnteresseerd in “neurodiversiteit” getuige de zoektochten binnen Getty Images en iStock in 2023, wordt dit thema gerepresenteerd in minder dan 1% van de beelden die worden gekozen door merken.

In populaire beelden wordt neurodiversiteit meestal getoond als een gebrek aan concentratie onder kinderen of jongvolwassenen. Meestal gaat dit gepaard met negatieve emoties, zoals verdriet of frustratie.

Maak een echte verbinding met klanten door stigma’s te doorbreken door middel van beelden

Beelden waarin neurodivergente mensen op een authentieke manier worden getoond zijn geliefd. Soms is het moeilijk om mee te leven, en dan is het fijn om echte, herkenbare momenten te zien.

Maar in populaire beelden worden neurodivergente mensen vaak getoond terwijl ze negatieve emoties ervaren en alleen zijn, en dat kan schadelijke stereotypes in stand houden.

Nuance is ook van belang. Als het gaat om de representatie van neurodivergente mensen, kijk dan ook naar wie die persoon is. Denk naast hun identiteit, zoals afkomst of leeftijd, of aan hun emoties of de activiteiten die ze doen. In populaire beelden is negen keer vaker een neurodivergent iemand te zien die hulp nodig heeft, in plaats van dat ze op een onafhankelijke manier in beeld zijn gebracht. Als merken ervoor kiezen neurodivergente mensen te tonen, kunnen ze dan onafhankelijk en vrolijk zijn, zonder hulp van anderen? Welke activiteiten vinden ze leuk buiten school of wek, zoals sport of muziek?

2 op de 3 Amerikanen gelooft dat het zien van mensen met een breed scala aan eigenschappen en beperkingen in de media en reclame wereld een positieve invloed heeft op ons begrip voor elkaar. Tijdens Disability Pride Month heeft u de kans om onderdeel te zijn van deze verandering. #AutisticOutLoud, het Custom Content initiatief van Getty Images in samenwerking met Hiki de grootste app voor daten en vriendschap ter voor de autistische gemeendschap ter wereld, kan wat inspiratie bieden.

Gabrielle Pedro Fredrick
Researcher, Creative Insights
Ze is bij Getty Images komen werken na tien jaar ervaring binnen de media en televisie. Ze zet graag haar research en kennis van de sector in om uit te pluizen wat de nieuwste visuele trends zijn. Als lid van ons Creative Insights team, is ze in staat om onderwerpen en kansen te onderscheiden en selecteren zodat we kunnen bijdragen aan betere visuele representatie. Ze heeft een Master of Arts in Mythological Studies van het Pacifica Graduate Institute en hoopt uiteindelijk haar PhD te behalen. Ze bestudeert de invloed en kruisbestuiving van mythologie en folklore op populaire cultuur.

Bronnen
[1] The Guardian
[2] Psychology Today
[3] The LA Times
14)  Forbes

Soortgelijke artikelen

Let Black Girls Be Girls › Aug 28, 2024 Let Black Girls Be Girls is een campagne van de Britse makers Eboni Lamine en Martha Omasoro om bewustzijn te creëren rondom adultification bias, een wijdverbreid probleem dat van invloed is op de manier waarop de maatschappij zwarte meisjes in Groot-Brittannië beziet en behandelt.
Inclusieve beeldverhalen rond Singapore › Aug 16, 2024 We laten de multiculturele identiteit van het land zien middels inclusieve en diverse beelden.
Inclusieve beeldverhalen rond India › Aug 14, 2024 Vang de uiteenlopende culturen van India in inclusieve beelden