Hoe neurodiversiteit eruitziet
Het VisualGPS consumer research van Getty Images onthult dat 71% van de Amerikanen vinden dat mensen te snel worden gediagnotiseerd met afwijkingen op het gebied van leren en denken.
Dat is in zekere zin waar, maar niet op de manier die u denkt. Dankzij factoren als vooruitgang binnen medische onderzoeken,1 is het voor doktoren makkelijk geworden om te begrijpen en diagnotiseren hoe het spectrum van diversiteit eruitziet. Scherpere diagnoses hebben ervoor gezorgd dat meer volwassenen een diagnose en behandeling hebben gekregen voor aandoeningen waar mensen als sinds hun kindertijd aan hebben geleden en lang ongezien zijn gebleven.2
Research toont aan dat tussen de 50‑70 miljoen Amerikanen neurodivers zijn3, terwijl ieder van hen daar op een andere manier mee leeft van dag tot dag. Wordt deze groep op authentieke wijze gerepresenteerd?
Ook al is het nu een buzzword, Amerikanen willen dat neurodivergentie wordt gerepresenteerd
Neurodiversity is een nieuwe identiteit waar merken wellicht nog niet zoveel aandacht aan schenken, maar klanten willen dit thema graag gerepresenteerd zien. 78% van de Amerikanen geloven dat bedrijven actief steun moeten laten zien voor neurodivergente mensen in hun advertenties en marketing.
Dit heeft financiële gevolgen—2 op de 3 Amerikanen zou hun best doen om producten te kopen van bedrijven of merken die hun steun uitspreken voor de neurodivergentegemeenschap. 7 op de 10 neurodivergente mensen zouden producten kopen van merken die hun gemeenschap steunen.
Ook al is er veel interesse, blijft de representatie van de neurodivergente gemeenschap laag
Ook al zijn merken geïnteresseerd in “neurodiversiteit” getuige de zoektochten binnen Getty Images en iStock in 2023, wordt dit thema gerepresenteerd in minder dan 1% van de beelden die worden gekozen door merken.
In populaire beelden wordt neurodiversiteit meestal getoond als een gebrek aan concentratie onder kinderen of jongvolwassenen. Meestal gaat dit gepaard met negatieve emoties, zoals verdriet of frustratie.
Maak een echte verbinding met klanten door stigma’s te doorbreken door middel van beelden
Beelden waarin neurodivergente mensen op een authentieke manier worden getoond zijn geliefd. Soms is het moeilijk om mee te leven, en dan is het fijn om echte, herkenbare momenten te zien.
Maar in populaire beelden worden neurodivergente mensen vaak getoond terwijl ze negatieve emoties ervaren en alleen zijn, en dat kan schadelijke stereotypes in stand houden.
Nuance is ook van belang. Als het gaat om de representatie van neurodivergente mensen, kijk dan ook naar wie die persoon is. Denk naast hun identiteit, zoals afkomst of leeftijd, of aan hun emoties of de activiteiten die ze doen. In populaire beelden is negen keer vaker een neurodivergent iemand te zien die hulp nodig heeft, in plaats van dat ze op een onafhankelijke manier in beeld zijn gebracht. Als merken ervoor kiezen neurodivergente mensen te tonen, kunnen ze dan onafhankelijk en vrolijk zijn, zonder hulp van anderen? Welke activiteiten vinden ze leuk buiten school of wek, zoals sport of muziek?
2 op de 3 Amerikanen gelooft dat het zien van mensen met een breed scala aan eigenschappen en beperkingen in de media en reclame wereld een positieve invloed heeft op ons begrip voor elkaar. Tijdens Disability Pride Month heeft u de kans om onderdeel te zijn van deze verandering. #AutisticOutLoud, het Custom Content initiatief van Getty Images in samenwerking met Hiki de grootste app voor daten en vriendschap ter voor de autistische gemeendschap ter wereld, kan wat inspiratie bieden.
All article tags
Bronnen
[1] The Guardian
[2] Psychology Today
[3] The LA Times
14) Forbes