GETTY IMAGES REDACTIONELE NORMEN
Gerelateerde links
ONZE MISSIE
Getty Images beweegt de wereld. Onze redactionele fotografie en beeldmateriaal informeert mensen, openbaar beleid, diensten en markten.
De bekroonde fotografen en contentmakers van Getty Images willen inspirerend en innovatief werk produceren dat elke dag te zien is in de invloedrijkste publicaties en activeringen ter wereld. Dankzij ons geavanceerd zoek- en distributieplatform hebben we naam gemaakt als pionier in onze branche, waardoor we de eerste keuze zijn van creatieve en mediaprofessionals.
Klanten in bijna elk land ter wereld halen werk in van Getty Images’ eigen interne medewerkers voor contentcreatie, meer dan 488.000 contributors en honderden contentpartners, historische persbureaus en instellingen die samen meer dan 160.000 nieuws-, sport- en entertainmentevenementen verslaan en verantwoordelijk zijn voor het grondigste, uitgebreidste commerciële archief van historische fotografie.
ONZE PRINCIPES
Onze eigen redactionele contentteams handhaven een gemeenschappelijke set professionele journalistieke principes die als richtlijn dienen voor onze medewerkers, processen en activiteiten. We hebben zowel individueel als collectief de verantwoordelijkheid om deze principes door onze hele redactionele organisatie te handhaven.
ONS PLATFORM
We willen er zeker van zijn dat onze klanten steeds de bron begrijpen van de content die ze bekijken en ook willen we duidelijk maken of er een commercieel verband aan ten grondslag ligt. Daarom zorgen we er altijd voor dat de content op ons platform de juiste credits heeft aan het einde van het onderschrift, en wel als volgt:
- Onze eigen redactionele verslaggeving krijgt altijd de credit Foto door [xxx]/Getty Images.
- Als we content distribueren van een partner, verwachten en vertrouwen we erop dat deze partner de maker van de content correct weergeeft. We vermelden de leverancier en, indien anders en bekend, de maker. Dat wordt dan bijvoorbeeld: [Fotograaf]/[Leverancier] via Getty Images.
- Content die in opdracht is geleverd en waar Getty Images geen volledige redactionele controle over heeft, maar waar Getty Images eigenaar is van het copyright, wordt bijvoorbeeld als volgt aangegeven: Getty Images voor [Klant] of Getty Images voor [Het Merk].
- Als Getty Images zich er bewust van is dat er een commercieel verband bestaat met het onderwerp van de content en/of de organisator van het evenement waar de content is gecreëerd dat kan resulteren in een kleine hoeveelheid redactionele controle bij het onderwerp of het evenement, of waar content is gecreëerd in opdracht door Getty Images en copyright volledig is toegewezen aan de opdrachtgever, dan wordt dit bijvoorbeeld als volgt aangegeven: Foto door [Fotograaf]/[xxx] via Getty Images.
- Waar overheidsinstellingen, entertainmentbedrijven, sportbonden of andere betrouwbare bronnen content van publiek belang distribueren, zal dit correct worden aangegeven, bijvoorbeeld: Foto door NASA/Communiqué via Getty Images. Communiqué-content kan elders vrij beschikbaar zijn en de leverancier van de communiqué-content kan alle rechten op niet-redactioneel gebruik van de content behouden.
Onze eigen redactionele verslaggeving is altijd te vinden in onze Getty Images nieuws-, sport-, entertainment- of archiefcollecties, of in één van onze verschillende onderwerpspecifieke huiscollecties. De fotografen en makers van content die verzenden naar deze collecties zijn verplicht zich te houden aan de redactionele inzendingsrichtlijnen van Getty Images, in lijn met onze missie en principes. We geven ook content weer van diverse honderden contentpartners variërend van nationale nieuwsbureaus tot netwerkomroepen tot sportbonden en sportclubs en commerciële entertainmentbureaus. Hoewel deze partners onafhankelijke organisaties zijn met hun eigen redactionele normen, en onderhevig zijn aan de jurisdicties waar zij actief zijn, behoudt Getty Images zich altijd het recht voor om partnercontent te verwijderen die onze redactionele principes niet belichaamt of onze inzendingsrichtlijnen niet volgen. Klik hier voor een volledige lijst van redactionele collecties die op gettyimages.nl beschikbaar zijn en voor informatie over wat elke collectie bevat.
NIET-MANIPULATIE – GENERATIVE AI-TOOLS
Getty Images produceert of distribueert geen redactionele content die is gemaakt of aangevuld met behulp van generative Artificial Intelligence (AI)-modellen. Makers van redactionele content worden verantwoordelijk gehouden voor de waarheidsgetrouwe, onpartijdige en nauwkeurige weergave van de realiteit van de gebeurtenissen en scènes waarvan zij getuige zijn. Zij worden gezien als de eerste en voornaamste feitencontroleurs. De verspreiding van synthetisch gecreëerde beelden of onderschriften is strikt ontoelaatbaar. Zonder uitzondering zijn onze redactionele beeldpartners en -aanbieders verplicht om dezelfde normen en praktijken te handhaven als onze interne redactionele contentteams.
RESPECT VOOR COPYRIGHT
Copyright is het fundament van onze sector, de basis waarmee onze makers worden erkend voor hun werk en ervoor worden beloond. We respecteren copyright dat aan anderen toebehoort en verwachten hetzelfde voor de content die wij distribueren. We geloven heilig in het belang van een sterk en goed functionerend copyrightframework. Dit is essentieel voor het behouden van investeringen in het type beeld dat nodig is om de wereld te bewegen met beelden.
ONZE INZET VOOR INCLUSIVITEIT
We verwelkomen verschillende meningen, zienswijzen en ervaringen. We vinden dat diversiteit essentieel is voor onze missie om de wereld waarin we leven objectief weer te geven en onze klanten de mogelijkheid te geven die wereld te illustreren. Dat betekent dat we verschillende meningen toelaten in onze fotojournalistiek, dat we actief diversiteit in ons team en in bronnen van content najagen en dat we naar onze klanten luisteren om ervoor te zorgen dat we zo open en ontvankelijk mogelijk zijn.
CORRECTIES EN OPENBAARMAKINGEN
Getty Images streeft ernaar om accuraat te zijn in de rapportage, transparant en grondig in de bronvermelding en eerlijk en onafhankelijk in de weergave. Getty Images streeft er ook naar om onjuistheden tijdig te corrigeren.